Friday, November 25, 2011

Saya,

  


Dengan Nama Tuhanku Yang Menciptakan




Risau. Dengan diri sendiri.



Huruf-huruf itu
Andai diatur betul
Ada hati memahami

Baris-barisnya
berdiri tegak di balik  suci
rangkaian ilham
tersendiri

Sejenak menulis
seribu melimpah

sepuas mencurah
segala terserlah

kalam tak pernah jemu
yang jemu itu
engkau.

-Najihahusna.



Saya kira saya nak buat penjernihan. Atau penghijrahan?
Ya lah, setelah hampir dua tahun mencampakkan isi-isi otak pada blog ini. Lantas apa yang saya mahukan sebenarnya. Kadang-kadang saya sendiri hilang punca. Haih.

Sedih kan, tak tahu kenapa menulis. 
Lalu, saya pun lalu lalang ke sana sini.  Kalau-kalau saya temui apa makna menulis. 

Jumpa ini,,

"Mereka yang tidak putus-putus amalannya ialah, mereka yang menulis" -ahli falsafah. 

dari kak Husna, yang tak suka diperhati tu. heh.

Jadi,

"Orang yang menulis, perlu lebih banyak membaca daripada menulis." - Ust. Pahrol Md. Juoi.



Ok. Ok.
Buat pe nak menulis nih.

1. Menulis melatih bahasa.
2. Sebarkan maklumat. Ilmu. 
3. Untuk dikritik.
4. Mardhatillah.

Yang last tuh wajib la kan. Tapi betullah, penulis perlu sedia dikritik. Kesempurnaan tanpa kritikan tiada nilai. Sekurang-kurangnya saya tahu mana betul mana salah, mana patut tambah patut tolak. 

Dengan tulis tujuan secara jelas camni baru saya nampak saya rasa. 
Paling kurang, biar saya ingat lah, yang membaca bukan saya seorang. 

Berdozen entri pun saya keluarkan, jika tanpa niat yang lurus. Takkan sampai pada hati-hati mereka.

Innamal 'amaalu binniat, kan? Harapnya tiada selekoh di mana-mana lah. Papan tanda dah melambak, saya yang tak pandai baca peta. Tersesat jugak kadangkala.

Bantulah saya. Menulis dengan hati. Moga dengan lurusnya niat, apa yang terluah, tercecah pada hati-hati yang mahu. Lantas membiakkan rasa hamba.








Kerana saya pun bukan sempurna.





   “Menulis adalah permainan dalam bahasa”
Nietzsche.




senyum.

8 comments:

tepianmuara said...

'yang jemu itu
engkau'


fergh.
sampai menusuk.

Gratitude Light said...

husna, syukran. :)

analisiszikri said...

dah cerah dah..
hihi..lama dah kite x chatting same an?..

najihahusna said...

[tepianmuara]

yg menulis lebih tertusuk.

heh.


[gratitudelight]

welcome. nape kiera?


[analisiszikri]

hee~

tkot nak kacau,, akak kan busy.

:)

btw,, feel free nak tegur. kt fb punn orite.

cerita cerita tahrir sekarang?

Zahra said...

husna, new entry buatkan sye sejenk berfikir...ape tujuan kite mnulis sbnrnye ?? doakan sye smoge trus brade d jln y lurus semasa mnulis...

najihahusna said...

[zahra]

alhmdulillah.
moga kta selalu tau untuk apa kita menulis.

utk dptkn 'like' yg banyak, atau followers yg beratur.

sebenarnya,
untuk kembali mengenal diri.
dan Tuhan.

insyaallah, doakan saya juga! :)

anaamran said...

haha . husnasyg ,terbaeekk ! yang jemu itu saya ^^'

najihahusna said...

memang. memang.
saya yang jemu.
apalah kan. huhu^^

moga jemu tu segera berlalu ye ana.. :)

" Seseorang itu bukan diketahui HEBAT apabila orang lain bertanya;

SIAPA BAPAMU?? , tetapi apabila orang lain bertanya SIAPAKAH DIRIMU?? "

~Sultan Muhammad Al Fateh~