Thursday, March 15, 2012

Sekeliling .


Dengan Nama Tuhanku Yang Maha Menciptakan,



Sekeliling kita selalu bagi kesan dalam hidup .
Ayah, mama, akak, adik, nenek, adik-adik saudara, jiran kiri kanan depan belakang . 
Berita, surat khabar .
Cuma, tahun-tahun belakangan ni , FB dan blog panjangkan senarai .

Satu

Nak jogging depan rumah pun dah jadi aktiviti yang sangat berbahaya .  Hadeih .  
Budak-budak kalau masuk wall street mesti boleh jadi on top . Zaman orang kempunan orang .

Teringat kisah wanita berjalan tengah-tengah malam sendirian lalu terserempak dengan lelaki yang berniat auta . Wanita tadi terselamat gara-gara lelaki itu mendakwa terlihat dua lelaki gagah perkasa bersama wanita itu sewaktu berjalan bersendirian .

Maka disimpulkan, kuasa Ayatul Kursi .
Lindungi kami dengan LindunganMu, Ya Allah .

Dua


Dr . M bertanya, Hilal Asyraf menjawab . 
Alhamdulillah, sekurang-kurangnya  ada inisiatif untuk tambah kefahaman sedia ada . Moga Allah  memberikan 'faham' yang sebenar untuk semua .

Dalam Islam, kita diajar dengan ayat ini ; 



Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki,yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.
(Al-Nahl 16:43 


Terfikir . 
Mungkin lebih ramai orang yang akan tanya soalan-soalan macam ni .
Tepuk dada, check ilmu . 
Cukup ? :(


Sebagai rakyat Malaysia yang masih kanak-kanak . Saya doakan yang terbaik .    
Moga dengan dialog 'maya' dua figura ni, ada hati-hati yang dilapangkan untuk tambah dekat denganNya . 
Tak lapang semua, tempias pun dah cukup bagus . :D 


Sungguhlah, everything happens for a reason .

Klik SINI . link penuh jawapan Hilal Asyraf untuk soalan-soalan Dr. M . :)


Tiga 


Pagi-pagi lepas subuh .
Perhati dari sebalik dinding . Senyap-senyap . heh .
Bahagia .


Ayah bukak kelas tanpa bayaran untuk isteri tercinta .
Mama baca, salah . Ayah ulang, betulkan . 
Sambil-sambil ayah bacakan tafsir . Mama dengar, khusyuk .
Kadang-kadang, terdengar mama tanya itu dan ini pasal kisah-kisah dalam Al Quran . 
*anak-anak pun curikcurik dengar ayah cerita dari sebalik dinding . :p


Ok, mama ayah dah reserve 'quality time' sendiri .
Memang , kasih sayang kan percuma .  ^^,


"Wahai Allah , kasihilah kedua ibu bapaku sebagaimana mereka mengasihi ketika kecilku . "


Of 'holiday package'.


Renew niat jom ! Siapkan hp bukan sebab kad kuning la Husna .
Kata nak lari kejar a tambah dengan redhaNya ?
Rabbi yassir wala tu'assir .


Sebelum terlupa . Jazakallah khairan kathira, 'sekeliling' . :)

3 comments:

Salsabila said...

:)

empat.
empat.

kony 12.

adik try tak check check berita lain?


i think you should. lepastu buat comparison. tauu? :)

najihahusna said...

> Salsabila

check berita lain ?
maksudnya, kak Husna ?

i think u should make me know .
syukran .

:)

Cik Mizah said...

jom join saya !

http://miszzmiza.blogspot.com/2012/05/first-segmen-sambung-kata.html

ty.

" Seseorang itu bukan diketahui HEBAT apabila orang lain bertanya;

SIAPA BAPAMU?? , tetapi apabila orang lain bertanya SIAPAKAH DIRIMU?? "

~Sultan Muhammad Al Fateh~