Tuesday, January 15, 2013

Cinta .


Dalam diam . Tanpa sedar . Kita merosakkan dia .

" cehh , aku rasa tiap kali kau post status, mesti  'dia'  like . "

" eh, ana rasa muslimin tu minat kat enti lah ."

" bukan dia ke yang selalu bagi tazkirah uh ? ohh, yang tu keee .  "

" yang tu ?  sesuai, sesuai . "

Dan dia . Sahabat kita .
Memang kita cuma menyangka, apalah sangat usik-mengusik sekali dua .
Kacau-mengacau . Kenen - mengkenen .
Tanpa sedar, hati sahabat itu kita corakkan dengan warna hitam .

Lalu, bermulalah kisah sahabat tu .

Adunya--
solat sukar khusyuk .

Kita juga melihat--
mesej kita  dibalas lambat-lambat .
Status-statusnya berkisar dengan beit muslim, zaujzaujah, lelaki idaman .
Buku-buku yang dibacanya berbau cintancintun islamik . Wa*kah Cin*a Berb*u S*urga, Kala R*ndu dan Wa*yu Bersatu .
Dua tiga kali juga dikhatamnya .

Kita perasan perubahannya, sahabat kita .
Namun tak layak sungguh kita menyalahkannya .
Sedang kita sendiri, terlibat secara underground dalam menuang bunga-bunga 'cinta' dalam hatinya .

"Aku mendosakanmu dalam diam . "

Sudah-sudahlah, Husna .
Kasihanilah sahabatmu .
Kasihanilah imannya .

T.T

***

Sungguh saya menujukan apa yang ditulis untuk diri saya sendiri .
Sungguh saya bersyukur ada sahabat-sahabat seperti kalian .
Sungguh saya tahu waktu-waktu lapang begini, tanpa sekolah,
tanpa kesibukan, menjadi getir untuk kita, kerana ungkapan cintaislamik,
berebut masuk ke telinga  .
Sungguh saya tahu kalian juga berusaha mempertahankannya .

Kita, walau tidak bertemu muka .
Saya yakin, ikatan hati telah terbina .

Can't make it in words . Saya juga tak pasti . Rasa apa ini .
Namun, rasa ini menimbulkan tenang .

Langkah-langkah saya makin teratur . Hobi-hobi saya makin tersusun . Mutabaah saya beransur pulih, setelah melalui saat-saat kehausan .

CINTA dalam rangka ketaatan pada Allah itu, lain rasanya. CINTA dalam rangka belajar mencintai Yang Haq itu nikmat rasanya. CINTA yang Allah tumbuhkan pada hati orang-orang beriman, itu luar biasa. CINTA yang Allah hadiahkan pada hati, untuk kita sebarkan pada insan sekeliling itu lain impaknya.

-kak UmairahShafei


Kalian,
teruslah menghantar cinta itu ke sini .
teruslah berkongsi rasa ini .
teruslah .

Supaya ruang-ruang yang masih kosong tidak ditempati dengan insan yang belum halal .
Supaya cinta palsu tak sempat menebarkan harumannya .
Supaya, buat masa ini , kita mengisinya, dengan harumnya ukhuwah fatayat .


"Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan antara satu sama lain kecuali mereka yang bertakwa ." - Az Zukhruf: 67 .


Kita tak mahu kan, 'ukhuwahfillah', 'ana ukhtukunna fil islam '  yang kosong ?
Kita mahu, yang ukhuwah itu, saling mengingatkan .
Saling menguatkan di saat lemah .
Saling berpautan dalam gerak kerja .
Saling menyelamatkan dari tempias maksiat .

Ya, kita bukan bidadari syurga yang bermata jeli .
Tapi, kita mampukan berlari kearah itu ?
:')

.
.
.

***
ada orang tanya, dan saya jawab.

" buku ape paling suka? "
" Personally sangat banyak .Tapi Hero yang Hilal Asyraf tulis paling menawan hati . "
"sebab?"
"watak heroinnya, Husna ."

ehee .



May Allah guide us all to love and to love wisely . 

5 comments:

Salsabila said...

sangat suka dengan pos ni.

:)

.
tak pernah lagi cuba untuk baca buku novel hilal asyraf kecuali sinergi.

inshaAllah, one fine day :)

najihahusna said...


inshaallah kak husna . :)

alang-alang dah gi bengkel penulisan hilal asyraf tuh kan .
silalah jangan lepaskan peluang . huhu .

eh, hatihati memanjat gunung . kirim salam kat bungabunga yang dijumpai ye .

:DD

minnedina said...

sememangnya satu peringatan utk diri ini.....perkongsian yg menarik tepat utk waktu ini

hilal asyraf punya karya mmg best...try baca takdir pulak...mmg terasa semangat cerita tu....

Sakura. said...

Assalammu'alaikum husna ;)

Nak tanya something. Haritu, ana ada baca previous entry kot. Anti ada cakap pasal tadabbur al-Quran. Anti tulis yg anti punya target dlm sehari tadabbur satu ayat. Caranya mcm mana? Anti ada rujuk mana2 kitab tafsir? Atau hanya berpandukan al-Quran tafsir?

soalan kedua : anti study mana dulu?

*salam ukhuwwah*

najihahusna said...


> minn edina .

rindu shafiqah ! <3
'takdir' pernah baca . tapi tak sempat abes . sbb pinjam org jeh . hehe .

best sbb dia ala-ala the lord of the ring . cuma, versi islamik . :D

> Sakura .

waalaikumusslm . :)
oh, biasanya suka dgr dari youtube .
bolehla try search quranweekly atau ustaz nouman ali khan .

tafsiran qurannya sgt baik, cuma dlm english la . ^^

kalu nak lgi senang n cepat, bukak je terjemahan quran , dan bacalah mne2 ayat yg kta rasa nak baca . fahamkan apa yg nak disampaikan n cuba relate dgn situasi diri sendiri .

satu ayat atau dua pun memadai , untuk permulaan . asalkan boleh capai trget, kan . :)

kalau nak baca tafsiran Quran yg lagi lengkap, n ada byk masa , Husna suggest, Tafsir Ibnu Kathir .

err, sebelum ni belajar dekat kisas .

btw, husna sangat admire bunga Sakura . hehe .

salam ukhuwwah , Sakura <3

" Seseorang itu bukan diketahui HEBAT apabila orang lain bertanya;

SIAPA BAPAMU?? , tetapi apabila orang lain bertanya SIAPAKAH DIRIMU?? "

~Sultan Muhammad Al Fateh~