Saturday, January 30, 2016

Buat Pemuda-Pemuda (yang jujur ketiduran).

Buat Pemuda-Pemuda (yang jujur ketiduran).
*inspirasi dari Puisi nukilan Mardhiyyah Abadan.




Berpartisipasilah dalam apa jua lapangan masyarakat. Jika mampu turun menyantuni gelandangan, maka turunlah. Jika mampu ke pelusuk pedalaman kampung membina perpustakaan, maka pergilah. Jika mampu menulis, maka menulislah. Jika mampu berwacana membincangkan idea-idea, maka lakukanlah. Jika mampu meluangkan masa berziarah ke rumah-rumah warga tua dan anak-anak yatim, maka luangkanlah. Jika mampu menyumbang upaya mengajarkan Iqra' di surau-surau kampung, maka sumbangkanlah. Jika mampu menginfaqkan tenaga dalam program-program pembinaan generasi pelapis dakwah, maka infaqkanlah. Jika mampu mengeluarkan wang ringgit biarpun nilainya kecil, untuk digunakan untuk kepentingan Ummah, maka keluarkanlah.

Lakukan apa saja yang kalian mampu, demi Ummah ini.

Kelak tidak akan ditanya, sama ada benar-benarkah kita berjaya dalam usaha-usaha tersebut. Tetapi yang akan ditanya adalah sejauh mana usaha yang dilakukan. Sedangkan disebut dalam kisah-kisah orang dahulu, apabila seekor burung yang menggunakan hanya paruhnya sahaja utk menakung air, dan kemudian terbang bergegas untuk memadamkan kebakaran pun sudah dikira sebagai satu usaha. Inikan pula jika manusia. Kan?

Dan seandainya saja kita tahu, bagaimana masa depan dan nasib ummah ini mampu diubah dengan tangan-tangan kita, maka pasti tidak sempat pun untuk kita berperasaan-perasaan semata-mata.
Anak muda terlalu berharga untuk diabaikan saja kekuatannya.

"Sama ada kita sempat melihat kemenangan itu, atau kita syahid dalam perjuangan menuju kemenangan itu." - TGHH

Biarlah nanti, sekurang-kurangnya kita ini menjadi helaian-helaian benang dalam bendera kemenangan Islam kelak.



#mempersiapgenerasikemenangan

No comments:

" Seseorang itu bukan diketahui HEBAT apabila orang lain bertanya;

SIAPA BAPAMU?? , tetapi apabila orang lain bertanya SIAPAKAH DIRIMU?? "

~Sultan Muhammad Al Fateh~