Wednesday, July 20, 2016

Catatan 5 Syawal.


Dengan Nama Tuhanku Yang Menciptakan,


Malang besar yang menimpa generasi kita hari ini adalah apabila tidak mampu mengenali ilmuwan dari tanah tumpah darah kita sendiri. Beberapa hari lalu ramai org kongsikan tentang perpustakaan ISTAC yg sarat khazanah ilmu yang sungguh bernilai sehingga diiktiraf sebagai antara LIMA perpustakaan terbaik di dunia. Tapi bernilainya ia gagal difahami oleh pihak-pihak yang berautoriti dalam politik sehingga akhirnya pusat pemikiran yang diasaskan oleh YM Tan Sri Prof Syed Muhammad Naquib Al Attas ini berkubur lesu. Mengapa ia ditutup saya sendiri masih mencari-cari jawapannya (walaupun kisah konflik dan kontroversi penutupannya banyak berlegar di newsfeed).

Seni binanya yang indah kini hanya dikenali lewat model-model pakaian dan juga drama-drama yang lokasi penggambarannya dilakukan di sini. Walhal, harga ISTAC ini hakikatnya jauh lebih mahal dari itu. Ia pusat pemikiran ummat, juga pusat rujukan bertaraf antarabangsa di Tanah Melayu ini. Setiap ukiran pada tiangnya sendiripun membawa signifikan dan falsafah tersendiri. Apatah lagi misi utama pembinaannya. SMN Al Attas telah meletakkan batu asas yang begitu bernilai dalam mengangkat gelombang intelektual di negara kita.

Malang bagi kita yg entahkan kenal entahkan tidak ISTAC ini. Mungkin nama SMN Al Attas juga tak pernah kita dengari sebelum ini, apatah lagi karya juga buku-bukunya.

Malang sekali jika masih kekal begini, sebuah negara di Nusantara yang tak menghargai ilmu dan ilmuwannya.


No comments:

" Seseorang itu bukan diketahui HEBAT apabila orang lain bertanya;

SIAPA BAPAMU?? , tetapi apabila orang lain bertanya SIAPAKAH DIRIMU?? "

~Sultan Muhammad Al Fateh~